sierpnia 12, 2015

Między Wieprzem i Wisłą na pięknej Lubelszczyźnie

Jest takie miejsce, gdzie czas jakby się zatrzymał, gdzie natura dosłownie przekracza próg domu, gdzie spacerując, wzdłuż rzeki oglądamy ogromne połacie zielonych pastwisk, a na nich pasące się konie, krowy i bociany z młodymi. O tak! Tylu bocianów w jednej wsi jeszcze nie widzieliśmy! I ta otwarta przestrzeń - tak duża, że możesz bez skrępowania iść po zielonym dywanie traw w stronę zachodzącego słońca.
Właśnie tam spędziliśmy pełen wrażeń tydzień. Zacznijmy jednak od początku...

Wszystko zaczęło się od ślubu i wesela kuzynki, która perfekcyjnie wszystko zaplanowała i zorganizowała ślub marzeń w odrestaurowanym XIX-wiecznym pałacu.

Dzięki gościnności naszej rodziny mogliśmy nie tylko uczestniczyć we wspaniałym ślubie i weselu, ale także spędzić tydzień pełen wrażeń w rejonie Puław i Dęblina. Naszą bazą była niesamowicie klimatyczna wieś Skoki, znajdująca się nieopodal Dęblina. Dostaliśmy do dyspozycji mały letniskowy domek z ogrodem, tuż nad rzeką Wieprz.

Do rzeki i ciągnących się wzdłuż niej łąk przypominających zielone dywany dochodzi się w 2 minuty wałem przeciwpowodziowym. Kiedy wspinasz się na niego, widzisz w oddali zakole rzeki Wieprz, las i łąkę, na której często pasą się boćki, czasem spotykamy konie. Kiedyś tych koni i krów wypasano dużo więcej, jednak dzisiaj coraz mniej ludzi je hoduje - szkoda. Nad głową co jakiś czas obserwujemy przelatujące samoloty wojskowe, na których swoje umiejętności szlifują przyszli piloci z dęblińskiej szkoły. Przechodząc przez las, można też dojść do nieoficjalnego kąpieliska w byłej piaskarni, ale droga przechodzi przez niestrzeżone torowisko i z Olafem nie zdecydowaliśmy się tam iść.

W Dęblinie Olaf mógł oglądać prawdziwe wojskowe samoloty i śmigłowce w Muzeum Sił Powietrznych,  do tego wujek, który ma wiedzę i wojskowe doświadczenie, wcielił się w rolę przewodnika, więc słuchaliśmy opowieści i szczegółowych informacji o każdym samolocie. W czasie zwiedzania nad naszymi głowami latały Iskry szkoleniowe. Na terenie muzeum są też hangary, w których znajdują się symulatory do nauki pilotażu, stare komputery, pociski i wiele innych eksponatów. Dla chłopaków - tych dużych i tych małych to prawdziwa gratka.

Za Dęblinem jest też zorganizowane kąpielisko zwane Wyspa Wisła, gdzie można poplażować, odpocząć i kąpać się na strzeżonym terenie. Jakość wody jest sprawdzana przez sanepid, więc woda nadaje się do kąpieli.

I jeszcze raz Skoki z pięknymi, zielonymi łąkami malowniczo położonymi nad Wieprzem. Podczas spacerów spotykaliśmy kajakarzy, którzy tutaj kończą spływ kajakowy i odbierani są przez busik. Spływy kajakowe po Wieprzu są bardzo atrakcyjne i jeszcze nie tak popularne, więc można poczuć dzikość nieskażonej przyrody, zachodni turyści określiliby to miejsce jako 'the perfect getaway' lub „hidden gem'.