Rezerwacja biletów w Ryanairze
1.
Wyszukaj
najtańszy
lot
Na
stronie www.ryanair.com/pl/ wpisujemy nazwy miast wylotu i
przylotu. Jeśli chcemy lot powrotny, zaznaczamy opcję
„Podróż w obie strony”. Szukając
tanich połączeń, sprawdzajmy cenę dla 1 pasażera, dlatego, że
czasami są tylko 1 lub 2 bilety w cenie
promocyjnej, a gdy wpiszemy od razu 4 osoby, system automatycznie nie pokaże nam tych tańszych cen. Na liście lotów dostępnych w wybranym dniu widzimy, ile zostało biletów w podanej cenie. Jeżeli razem leci kilka osób, czasem lepiej kupić oddzielne bilety. Jedna z osób poleci taniej, pozostałe drożej.
promocyjnej, a gdy wpiszemy od razu 4 osoby, system automatycznie nie pokaże nam tych tańszych cen. Na liście lotów dostępnych w wybranym dniu widzimy, ile zostało biletów w podanej cenie. Jeżeli razem leci kilka osób, czasem lepiej kupić oddzielne bilety. Jedna z osób poleci taniej, pozostałe drożej.
Dzieci poniżej 16
lat i niemowlętazaznaczamy w osobnych polach. Stała
opłata za przelot niemowlęcia (dziecko poniżej 2 roku życia) wynosi 20 €/20
£ za lot w jedną stronę (w dniu podróży powrotnej niemowlę
również nie może mieć ukończonych 2 lat).
2.
Wybierz
terminu lotu
W górnej części
ekranu mamy do wyboru wyloty, w dolnej powroty.
W
danym dniu może być do wyboru kilka lotów – klikamy, ten, który nas interesuje. Suma w
oknie po prawej stronie jest kwotą, jaką zapłacimy za
lot, o ile w kolejnym kroku nie wybierzemy usług dodatkowych. Ceny biletów podane są
w walucie kraju wylotu. Aby przejść do kolejnego etapu, klikamy
„Kontynuuj”.
3.
Dane personalne, usługi opcjonalne i naciąganie klienta
Podajemy
informacje
dotyczące każdego z pasażerów – tytuł (pan/pani),
imię, nazwisko.
Dane powinny się zgadzać z dokumentami podróży (paszport lub dowód osobisty). Wprawdzie niewielkie pomyłki (np.: złą pisownię nazwisk,
błędny kierunek/datę lotu) można poprawić w ciągu 24 godzin od
momentu dokonania rezerwacji na stronie, ale zmiana imienia lub
nazwiska pasażera (nawet "Bartłomiej" zamiast "Bartosz"), jak
również wszelkie późniejsze zmiany dat i czasu wylotów oraz
kierunków podlegają opłatom określonym w cenniku.
A teraz pojawi się cała lista zbędnych do latania dodatków, które podbijają niemiłosiernie cenę biletów, a z których możemy zrezygnować.
My
nigdy nie kupujemy ubezpieczenia
oferowanego przez linie lotnicze, ponieważ nawet bez niego, w
wypadku nagłego odwołania lub opóźnienia lotu do dowolnego kraju
UE o co najmniej 2 godziny (o ile nie zostaliśmy o tym poinformowani
z odpowiednim wyprzedzeniem), linia lotnicza powinna zapewnić każdemu pasażerowi bezpłatną opiekę, a także zwrot ceny biletu lub alternatywny lot. Warto się zapoznać z dokumentem
Rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 261/2004. Przed wyjazdem zawsze trzeba sobie wyrobić w oddziale NFZ Europejską Kartę
Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która uprawnia do korzystania ze
świadczeń zdrowotnych podczas pobytu za granicą w obrębie Unii
Europejskiej. Pamiętajcie, że EKUZ pokryje tylko niektóre świadczenia, można zapomnieć np o bezpłatnym transporcie chorego do kraju, dlatego dodatkowo warto mieć ubezpieczenie turystyczne, które pokryje koszty niegwarantowane przez EKUZ, ale takie ubezpieczanie można kupić u dowolnego ubezpieczyciela w Internecie i bywa tańsze. Niektóre banki oferują polisę turystyczną
w pakiecie do karty kredytowej, z czego my korzystamy. Korzystne są wszelkie karty ITIC czy ISIC lub podobne zawierające ubezpieczenie turystyczne w cenie na cały rok. Ja, np. korzystałam z ITIC - wyrabiałam w biurze Almatur. Tak czy inaczej, w czasie trwania lotu i nagłego wypadku załoga
samolotu ma obowiązek udzielić pomocy medycznej każdemu
pasażerowi, niezależnie od tego, czy wykupił ubezpieczenie
w czasie rezerwacji. Dodatkowo, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za bagaż rejestrowany, który w przypadku
zniszczenia lub zagubienia mamy prawo reklamować. Robiliśmy to wielokrotnie i nikt nas o ubezpieczenie nie zapytał.
Każdy
pasażer może bez dodatkowych opłat przewozić na pokładzie
jedną sztukę bagażu
podręcznego
o wadze 10 kg i maksymalnych wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm. Dodatkowo Ryanair
umożliwia bezpłatne zabranie do samolotu drugiej sztuki bagażu
kabinowego, nieprzekraczającego wymiarów 35 cm x 20 cm x 20 cm (np.
małej torebki lub reklamówki). W
bezpłatnym podręcznym na tygodniowy wyjazd zmieszczą się ubrania i miniaturki
kosmetyków, a w dodatkowym malutkim bagażu wielkości reklamówki zmieściły się nam nawet pieluchy na 10-dniowy pobyt. W bagażu
kabinowym możemy przewozić jedynie takie pojemniki z płynami,
których objętość nie przekracza 100 ml i muszą one zmieścić
się w jednej torebce z zapięciem strunowym o pojemności
nieprzekraczającej 1 litra. Żywność dla
niemowląt nie podlega limitowi - warto o tym pamiętać.
Jeżeli
chcemy zapłacić za lot cenę podaną w pierwszym etapie rezerwacji, lecimy z bagażem podręcznym. Za dopłatą,
zależną od terminu i kierunku lotu (patrz: TabelaOpłat),
możemy zarezerwować przewóz dwóch sztuk bagażu
rejestrowanego
o maksymalnej wadze 15 kg lub 20 kg. Dzielenie się lub wspólne
korzystanie z limitów bagażowych jest dozwolone pomiędzy
pasażerami podróżującymi na tej samej rezerwacji i wspólnie
odprawiającymi się, jednak waga pojedynczej sztuki nie może
przekroczyć 32 kg. Warto pamiętać, że do 4 godzin przed planowaną
godziną odlotu można dokupić bagaż rejestrowany, wybierając
opcję „Zarządzaj rezerwacją” na stronie internetowej
ryanair.com (za opłatą wyższą o 5 euro). Bagaż rejestrowany wykupiony na lotnisku lub za pośrednictwem telefonicznego Centrum
Rezerwacji podlega wyższej opłacie.
Pamiętajmy, że w przypadku podróży z
przesiadką, musimy dokupić bagaż osobno do każdego odcinka lotu. Lot z bagażem podręcznym pozwoli
nam zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas spędzony na
lotnisku, ponieważ możemy wówczas uniknąć stania w długich
kolejkach do odprawy bagażowej, a część rzeczy można założyć na siebie. My już od wielu lat latamy z plecakami, które można kompresować, więc na lotnisku mamy na sobie wiele ubrań - pamiętaj, że pracownik linii nie zagląda ci do kieszeni kurtki i nie odlicza warstw ubrań, więc spokojnie zmieścisz tam dwa komplety skarpetek, które nie zmieściły ci się podręcznym. Oczywiście potem regulujesz plecak i wszystko ładnie się mieści. W czasie naszych podróży poznaliśmy ludzi podróżujących od wielu miesięcy z małym plecaczkiem i reklamówką po całym świecie - zadziwiające, jak niewiele potrzeba, żeby się spakować, resztę kupisz na miejscu.
Wypełniając rezerwację w tanich liniach lotniczych chodzi o to, by
klient miał do wyboru jak najwięcej płatnych, z reguły zbędnych
opcji. Odkąd Ryanair wprowadził przydział
numerowanych miejsc w samolotach, pasażerowie, którzy dokonywali
osobnych rezerwacji muszą dopłacić za możliwość siedzenia obok siebie. Za dodatkową opłatą (patrz: TabelaOpłat) pasażerowie mogą dokonać rezerwacji konkretnych miejsc
w samolocie. Jeżeli nie wykupimy jej
podczas odprawy, system automatycznie przydzieli nam losowe
siedzenie, przy czym osoby podróżujące na jednej rezerwacji w
miarę dostępności otrzymują miejsca obok siebie (dzieci w wieku
poniżej 16 lat zawsze mają wyznaczone siedzenie koło swoich
rodziców/opiekunów na jednej rezerwacji).
Po
kliknięciu przycisku „Wybierz
miejsca”,
pojawi się schemat samolotu, na którym będzie można zaznaczyć
dostępne siedzenia. Do wyboru mamy Miejsca Premium w rzędach: 1-5, 32 i 33 (szybkie
wyjście), 16 i 17 (dodatkowa przestrzeń na nogi). Miejsca Zwykłe – w rzędach 6-15 i 18-31. W
przypadku rezerwacji Miejsca Premium w cenie usługi mamy też Pierwszeństwo Wejścia na Pokład. Wyboru
konkretnego miejsca w samolocie można dokonać najpóźniej na 24
godziny przez wylotem.
Pasażerowie, którzy wykupili usługę wyboru
miejsc, będą mieli zagwarantowaną możliwość wniesienia bagażu
podręcznego na pokład. W przypadku pełnego obłożenia lotu,
niektórzy z pozostałych podróżnych mogą zostać poproszeni o
oddanie torby podręcznej do luku bagażowego (oczywiście
bezpłatnie).
Kolejną
płatną opcją do wyboru jest sms
z potwierdzeniem rezerwacji.
Jeśli dążymy do obniżenia
kosztów biletu, tę ofertę również zignorujmy, bo
przewoźnik zobowiązany jest wysłać nam emailem
wszystkie informacje takie jak: data, godzina, numer lotu, restrykcje
dotyczące bagażu, powiadomienie o ewentualnych zmianach, przypomnienie o konieczności odprawy online.
Aby
latać tanio, rezygnujemy też z
rezerwacji
miejsca parkingowego iTransferu,
jest zazwyczaj droższy od przejazdu lokalnym transportem publicznym.
Informacje dla RODZIN Z DZIEĆMI
Ryanair wprowadził „FamilyExtra”. W ramach pakietu rodzinnego przewoźnik oferuje dodatkowo 50% zniżki na bagaż rejestrowany, przydzielanie miejsc, pierwszeństwo wejścia na pokład i ubezpieczenie podróżne dla maksymalnie 2 dzieci poniżej 16 roku życia na osobę, jeśli towarzysząca im osoba dorosła zakupi dla siebie daną usługę w pełnej cenie w ramach tej samej rezerwacji. Jeśli z dziećmi podróżują 2 dorosłe osoby towarzyszące (w ramach jednej rezerwacji), wówczas zniżki rodzinne obejmują maksymalnie 4 dzieci, jednak by z nich skorzystać, obie osoby dorosłe muszą zakupić dla siebie daną usługę w pełnej cenie. Więcej szczegółów >>
Informacje dla RODZIN Z DZIEĆMI
Ryanair wprowadził „FamilyExtra”. W ramach pakietu rodzinnego przewoźnik oferuje dodatkowo 50% zniżki na bagaż rejestrowany, przydzielanie miejsc, pierwszeństwo wejścia na pokład i ubezpieczenie podróżne dla maksymalnie 2 dzieci poniżej 16 roku życia na osobę, jeśli towarzysząca im osoba dorosła zakupi dla siebie daną usługę w pełnej cenie w ramach tej samej rezerwacji. Jeśli z dziećmi podróżują 2 dorosłe osoby towarzyszące (w ramach jednej rezerwacji), wówczas zniżki rodzinne obejmują maksymalnie 4 dzieci, jednak by z nich skorzystać, obie osoby dorosłe muszą zakupić dla siebie daną usługę w pełnej cenie. Więcej szczegółów >>
W Ryanair można przewieźć bezpłatnie 2
sztuki akcesoriów dla każdego dziecka
— jeden wózek oraz jeden z następujących przedmiotów: fotelik
samochodowy, podstawkę podwyższającą lub łóżeczko turystyczne.
Dwie sztuki sprzętu dziecięcego przewożonego nieodpłatnie można
oznakować na lotnisku przy stanowisku odprawy bagażu (40 minut
przed planowanym wylotem). Wózkiem dziecięcym można podjechać pod
schody do samolotu, gdzie należy go zostawić i odebrać zaraz po
wylądowaniu.
Informacje dodatkowym SPRZĘCIE
Informacje dodatkowym SPRZĘCIE
Jeśli
któryś z pasażerów zamierza przewozić większe przedmioty, takie
jak sprzęt
sportowy, instrument muzyczny lub dodatkowe akcesoria
niemowlęce/dziecięce wykraczające poza bezpłatny limit 2 sztuk,
należy skorzystać z kolejnej płatnej opcji, klikając „Dodaj”.
Następnie zaznaczamy konkretnie dla każdego z podróżnych, jakie
przedmioty zabierze ze sobą. Aktualne opłaty
dostępne w cenniku.
Wyżej wymieniony sprzęt objęty jest limitem wagowym. Akcesoria
ważące powyżej 20 kg (w przypadku rowerów 30 kg) będą obciążone
opłatą za nadbagaż według obowiązującej stawki. Rowery muszą
być zapakowane w torbę ochronną lub pudełko.
Mniejsze instrumenty muzyczne (np. gitara, skrzypce itp.)
można przewozić na siedzeniu w kabinie po uprzednim odpłatnym
zarezerwowaniu dodatkowego
miejsca w samolocie.
Aby to zrobić, trzeba kupić kolejny bilet, a w polach
przewidzianych na dane pasażera należy wprowadzić wyrazy „ITEM
SEAT” jako nazwisko i wyraz „EXTRA” jako imię (nie można
wówczas zarezerwować siedzeń w rzędach 1, 16 i 17). Podczas
odprawy online podajemy dane z dokumentu pasażera przewożącego
dany sprzęt. Na karcie pokładowej będzie widniał napis „EXTRA
ITEM SEAT”. W podobny sposób można też wykupić dodatkowe
miejsce dla własnego komfortu (z tytułu rezerwacji wolnego miejsca
nie przysługuje jednak dodatkowy limit bagażu podręcznego). Tak
kiedyś leciała z nami orkiestra, a na siedzeniach “siedziały” skrzypce.
Informacje dla OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Informacje dla OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Aby
bezpłatnie zamówić pomoc specjalną na lotnisku (np. dla osób
niepełnosprawnych), zaznaczamy odpowiednie pole. Brak wcześniejszej
rezerwacji może spowodować niedostępność tej usługi.
Jeśli nie potrzebujemy żadnych usług opcjonalnych, pomijamy wyżej wymienione płatne opcje i klikamy „KONTYNUUJ” w dolnej części strony.
Jeśli nie potrzebujemy żadnych usług opcjonalnych, pomijamy wyżej wymienione płatne opcje i klikamy „KONTYNUUJ” w dolnej części strony.
Teraz wyświetli się oferta wynajmu
samochodu
w horrendalnej cenie, więc pomijamy I to.
Następnie
przewoźnik przedstawi nam jeszcze możliwość rezerwacji
hoteli. W tym przypadku również rezygnujemy i
klikamy na dole strony „KONTYNUUJ”, aby wreszcie przystąpić do zakupu biletu.
Jeśli
nie klikaliśmy na dodatkowe opcje,
ostateczna
cena pozostaje taka sama jak w pierwszym etapie rezerwacji.
4.
Dane kontaktowe i płatność za lot
Jeśli
mamy już swój profil
użytkownika,
wpisujemy e-mail i hasło. Posiadanie konta ułatwi nam dostęp do
rezerwacji i przyspieszy proces zakupu kolejnych biletów. Jeśli
nie chcemy tworzyć profilu My Ryanair, możemy wybrać opcję „Kontynuuj bez
rejestracji”
Uzupełniamy
dane kontaktowe – adres e-mail i numer telefonu. Drogą
mailową otrzymamy wszelkie szczegóły dotyczące naszej rezerwacji
i ewentualnych zmian.
5.
Płatności
Za
bilet
możemy
płacić
za pomocą karty debetowej, kredytowej lub PayPal. Transakcja kartą kredytową i PayPal zostanie
obciążona prowizją w wysokości 2% całkowitej wartości biletu.
Wybieramy z listy rodzaj karty (przy płatności kartą debetową,
należy wybrać np. „MasterCard Debit”/„Visa Debit”),
podajemy imię i nazwisko posiadacza widoczne na jej przodzie, numer,
datę ważności oraz CVV (Card Verification Value), który jest
3-cyfrowym kodem widniejącym na pasku podpisu na odwrocie (ostatnie
3 cyfry). Zdarza się, że kupujemy loty w innej walucie niż PLN. Za pomocą karty MasterCard,
po wpisaniu danych karty i wybraniu Polski jako kraju fakturowania,
pod imieniem i nazwiskiem posiadacza pojawi się informacja o kwocie
w złotówkach, jaką zostanie obciążona nasza karta płatnicza.
Jeśli
nie chcemy, aby kwota transakcji została przeliczona na PLN według
„gwarantowanego”, ale nieuczciwego kursu wymiany walut
proponowanego przez linię Ryanair, klikamy link „informacje”.
Gdy pojawią się szczegóły, wystarczy odznaczyć okienko na dole.
Puste pole sprawi, że kwota zostanie pobrana w walucie obcej i nasz
bank przeliczy ją według aktualnego kursu. Sprawdzaliśmy, zwykle
kurs bankowy wychodzi taniej! Warto tak zrobić nawet, gdy mamy kartę w walucie Euro, ponieważ nam raz się tak przytrafiło, że kartę w Euro linia lotnicza potraktowała jako kartę z Polski i przeliczyła cenę biletu z Euro na PLN (pierwsza strata), następnie nasz bank, przeliczył to jeszcze raz ze złotówek na Euro (druga strata) i w efekcie ceny uległy podwójnemu przewalutowaniu, choć wydawało nam się logiczne, że skoro karta jest prowadzona w Euro, to linia pobierze Euro.
Kolejne
obowiązkowe pole do uzupełnienia to adres posiadacza. Zaznaczając
pole w dolnej części ekranu, poświadczamy znajomość warunków i
klikamy „KUP TERAZ”. Następnie pojawi się okno z dalszymi
instrukcjami, w którym potwierdzamy, że chcemy rozpocząć
autoryzację płatności.
Gdyby w momencie dokonywania transakcji zdarzył się błąd systemu
i sesja zostałaby zawieszona, należy poczekać kilka minut. W
przypadku nieudanej
rezerwacji,
na ekranie wyświetli się komunikat, informujący o tym, że opłata
nie została uiszczona. W razie jakichkolwiek wątpliwości, należy
sprawdzić, czy otrzymaliśmy e-mail z potwierdzeniem (sprawdzic trzeba też spam). Gdy wszystko przebiegła pomyślnie, na podany
wcześniej adres poczty elektronicznej wysłany jest numer
rezerwacji. Jeżeli pieniądze na karcie nie zostały zablokowane, musisz sprawdzić limity transakcji internetowych ustawione na koncie bankowym, ewentualnie zmienić przeglądarkę i ponownie
spróbować zarezerwować lot.
Jeśli
chcemy
sprawdzić status rezerwacji i dokupić ewentualne usługi dodatkowe
(jak np. bagaż) dla poszczególnych pasażerów, należy zalogować
się do My Ryanair (w lewym górnym rogu witryny) lub przejść do
sekcji „Zarządzaj
rezerwacją”
na niebieskim pasku w górnej części witryny Ryanair.com i po
kliknięciu w odpowiednią usługę na stronie wybrać jedną z opcji
weryfikacji danych (wystarczy znać datę lotu, adres e-mail i
lotniska wylotu/przylotu).
6.
Odprawa
online
Na
adres e-mail otrzymamy przypomnienie o
konieczności dokonania odprawy online. Jeśli zapomnimy odprawić
się przez Internet, musimy słono zapłacic na lotnisku! – kosztodprawy na lotnisku może
przewyższyć cenę biletu (podobnie jest w przypadku nadbagażu).
Na
wszystkich lotach Ryanair obowiązują miejsca numerowane. Pasażerom,
którzy korzystają z płatnej usługi wyboru miejsca w samolocie,
przewoźnik oferuje możliwość wcześniejszej odprawy internetowej
(od
30 dni do 2 godzin
przed planowanym wylotem). Ci, którzy decydują się na automatyczny przydział
losowych miejsc, mogą dokonać odprawy online i wydruku karty
pokładowej od
7 dni do 2 godzin
przed planowanym odlotem. Jeżeli wykupimy przed wyjazdem
miejsce numerowane na lot powrotny, jego odprawa będzie możliwa od
30 dni przed jego terminem.
Aby
wyświetlić
rezerwację
i dokonać odprawy internetowej, należy wypełnić jeden z trzech
formularzy. Najpierw zaznaczamy wybraną opcję, po czym odpowiadamy
na pytania zabezpieczające. Po uzupełnieniu danych
klikamy „ODPRAWA ONLINE” następnie wyświetli się
lista pasażerów dla danej rezerwacji. W przypadku lotów do
krajów strefy Schengen,
odprawa online jest prosta, nie trzeba podawać żadnych danych – wystarczy wyświetlić rezerwację,
potwierdzić znajomość warunków, poprawność danych oraz samą
chęć odprawy i wydrukować kartę pokładową. W przypadku
pozostałych lotów, będzie nam potrzebny
ten sam dokument
tożsamości,
który zamierzamy wykorzystać podczas podróży, a więc dowód
osobisty lub paszport. Zaznaczamy okienko obok nazwiska pasażera,
którego zamierzamy odprawić. W przypadku lotów poza strefę
Schengen, w tym momencie rozwinie się formularz szczegółowy, który
należy wypełnić wszystkimi wymaganymi danymi z dokumentu. Po
sprawdzeniu poprawności danych, klikamy pole „ODPRAWA”. Dzieci w
wieku poniżej 14 lat muszą podróżować w towarzystwie pasażera w
wieku powyżej 16 lat i osoba ta musi w ich imieniu dokonać odprawy
przez Internet. Pasażerowie podróżujący z niemowlęciem muszą
wydrukować dla niego kartę pokładową i okazać przy bramce
wejścia do samolotu.
Jeśli
nie chcemy skorzystać z możliwości wyboru miejsca, zaznaczamy
opcję „Bezpłatne, losowo przydzielone miejsca”, wybieramy pola
obok aktualnie odprawianych pasażerów i klikamy „ODPRAWA TERAZ”.
Jeżeli podróżujemy z dzieckiem w wieku poniżej 16 lat, w razie
braku dostępności sąsiadujących miejsc, na naszej karcie
pokładowej może pojawić się informacja o tym, że numer siedzenia
zostanie wyznaczony dopiero na lotnisku (oczywiście bezpłatnie).
W
dolnej części strony klikamy „KONTYNUUJ”. W przypadku
zaznaczenia opcji zakupu wybranego miejsca, należy wypełnić dane
do płatności za tę usługę. Po ostatecznym potwierdzeniu za
pomocą przycisku „ODPRAWA”, czekamy kilkanaście –
kilkadziesiąt sekund, aż na ekranie wyświetli się karta
pokładowa. Klikamy pole „DRUKUJ” i dla każdego z pasażerów
drukujemy
kartę pokładową formatu A4 (czarno-biało lub w kolorze – bez
różnicy). Ważne, by kod na karcie pokładowej był wyraźnie wydrukowany.
Gdy nie zdążymy na odlot samolotu, opłata za
zarezerwowanie następnego najbliższego rejsu na danej trasie wynosi
522 zł „Missed Departure Fee” w cenniku Ryanair przetłumaczone jako „Opłata za
niestawienie się na lot”. Usługa zmiany rezerwacji
dostępna jest tylko na lotnisku, do 40 minut przed pierwotnie
zarezerwowanym odlotem i do godziny po odlocie.
Na
karcie pokładowej znajduje się informacja o tym, do którego
wejścia samolotu powinniśmy się skierować (z przodu czy z tyłu).
By usprawnić wejście na pokład, należy skorzystać z wyznaczonych
drzwi, by nie przepychać się przez cały samolot do swojego rzędu.
Zajmujemy przydzielone nam miejsce, którego numer wydrukowany jest
na karcie pokładowej. Bagaż podręczny wkładamy do luku nad głową
lub pod siedzeniem przed sobą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz