października 17, 2014

Rezerwacja biletów w Ryanairze - Jak to zrobić sprawnie


Rezerwacja biletów w Ryanairze

1. Wyszukaj najtańszy lot
Na stronie www.ryanair.com/pl/ wpisujemy nazwy miast wylotu i przylotu. Jeśli chcemy lot powrotny, zaznaczamy opcję „Podróż w obie strony”. Szukając tanich połączeń, sprawdzajmy cenę dla 1 pasażera, dlatego, że czasami są tylko 1 lub 2 bilety w cenie
promocyjnej, a gdy wpiszemy od razu 4 osoby, system automatycznie nie pokaże nam tych tańszych cen. Na liście lotów dostępnych w wybranym dniu widzimy, ile zostało biletów w podanej cenie. Jeżeli razem leci kilka osób, czasem lepiej kupić oddzielne bilety. Jedna z osób poleci taniej, pozostałe drożej.
Dzieci poniżej 16 lat i niemowlętazaznaczamy w osobnych polach. Stała opłata za przelot niemowlęcia (dziecko poniżej 2 roku życia) wynosi 20 €/20 £ za lot w jedną stronę (w dniu podróży powrotnej niemowlę również nie może mieć ukończonych 2 lat).


2. Wybierz terminu lotu
W górnej części ekranu mamy do wyboru wyloty, w dolnej powroty.
W danym dniu może być do wyboru kilka lotów – klikamy, ten, który nas interesuje.  Suma w oknie po prawej stronie jest kwotą, jaką zapłacimy za lot, o ile w kolejnym kroku nie wybierzemy usług dodatkowych. Ceny biletów podane są w walucie kraju wylotu. Aby przejść do kolejnego etapu, klikamy „Kontynuuj”.

3. Dane personalne, usługi opcjonalne i naciąganie klienta
Podajemy informacje dotyczące każdego z pasażerów – tytuł (pan/pani), imię, nazwisko.
Dane powinny się zgadzać z dokumentami podróży (paszport lub dowód osobisty). Wprawdzie niewielkie pomyłki (np.: złą pisownię nazwisk, błędny kierunek/datę lotu) można poprawić w ciągu 24 godzin od momentu dokonania rezerwacji na stronie, ale zmiana imienia lub nazwiska pasażera (nawet "Bartłomiej" zamiast "Bartosz"), jak również wszelkie późniejsze zmiany dat i czasu wylotów oraz kierunków podlegają opłatom określonym w cenniku.
A teraz pojawi się cała lista zbędnych do latania dodatków, które podbijają niemiłosiernie cenę biletów, a z których możemy zrezygnować.
My nigdy nie kupujemy ubezpieczenia oferowanego przez linie lotnicze, ponieważ nawet bez niego, w wypadku nagłego odwołania lub opóźnienia lotu do dowolnego kraju UE o co najmniej 2 godziny (o ile nie zostaliśmy o tym poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem), linia lotnicza powinna zapewnić każdemu pasażerowi bezpłatną opiekę, a także zwrot ceny biletu lub alternatywny lot. Warto się zapoznać z dokumentem Rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 261/2004. Przed wyjazdem zawsze trzeba sobie wyrobić w oddziale NFZ Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu za granicą w obrębie Unii Europejskiej. Pamiętajcie, że EKUZ pokryje tylko niektóre świadczenia, można zapomnieć np o bezpłatnym transporcie chorego do kraju, dlatego dodatkowo warto mieć ubezpieczenie turystyczne, które pokryje koszty niegwarantowane przez EKUZ, ale takie ubezpieczanie można kupić u dowolnego ubezpieczyciela w Internecie i bywa tańsze. Niektóre banki oferują polisę turystyczną w pakiecie do karty kredytowej, z czego my korzystamy. Korzystne są wszelkie karty ITIC czy ISIC lub podobne zawierające ubezpieczenie turystyczne w cenie na cały rok. Ja, np. korzystałam z ITIC - wyrabiałam w biurze Almatur. Tak czy inaczej, w czasie trwania lotu i nagłego wypadku załoga samolotu ma obowiązek udzielić pomocy medycznej każdemu pasażerowi, niezależnie od tego, czy wykupił ubezpieczenie w czasie rezerwacji. Dodatkowo, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za bagaż rejestrowany, który w przypadku zniszczenia lub zagubienia mamy prawo reklamować. Robiliśmy to wielokrotnie  i nikt nas o ubezpieczenie nie zapytał.
Każdy pasażer może bez dodatkowych opłat przewozić na pokładzie jedną sztukę bagażu podręcznego  o wadze 10 kg i maksymalnych wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm. Dodatkowo Ryanair umożliwia bezpłatne zabranie do samolotu drugiej sztuki bagażu kabinowego, nieprzekraczającego wymiarów 35 cm x 20 cm x 20 cm (np. małej torebki lub reklamówki). W bezpłatnym podręcznym na tygodniowy wyjazd zmieszczą się ubrania i miniaturki kosmetyków, a w dodatkowym malutkim bagażu wielkości reklamówki zmieściły się nam nawet pieluchy na 10-dniowy pobyt. W bagażu kabinowym możemy przewozić jedynie takie pojemniki z płynami, których objętość nie przekracza 100 ml i muszą one zmieścić się w jednej torebce z zapięciem strunowym o pojemności nieprzekraczającej 1 litra. Żywność dla niemowląt nie podlega limitowi - warto o tym pamiętać.
Jeżeli chcemy zapłacić za lot cenę podaną w pierwszym etapie rezerwacji, lecimy z bagażem podręcznym. Za dopłatą, zależną od terminu i kierunku lotu (patrz: TabelaOpłat), możemy zarezerwować przewóz dwóch sztuk bagażu rejestrowanego o maksymalnej wadze 15 kg lub 20 kg. Dzielenie się lub wspólne korzystanie z limitów bagażowych jest dozwolone pomiędzy pasażerami podróżującymi na tej samej rezerwacji i wspólnie odprawiającymi się, jednak waga pojedynczej sztuki nie może przekroczyć 32 kg. Warto pamiętać, że do 4 godzin przed planowaną godziną odlotu można dokupić bagaż rejestrowany, wybierając opcję „Zarządzaj rezerwacją” na stronie internetowej ryanair.com (za opłatą wyższą o 5 euro). Bagaż rejestrowany wykupiony na lotnisku lub za pośrednictwem telefonicznego Centrum Rezerwacji podlega wyższej opłacie.
Pamiętajmy, że w przypadku podróży z przesiadką, musimy dokupić bagaż osobno do każdego odcinka lotu. Lot z bagażem podręcznym pozwoli nam zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas spędzony na lotnisku, ponieważ możemy wówczas uniknąć stania w długich kolejkach do odprawy bagażowej, a część rzeczy można założyć na siebie. My już od wielu lat latamy z plecakami, które można kompresować, więc na lotnisku mamy na sobie wiele ubrań - pamiętaj, że pracownik linii nie zagląda ci do kieszeni kurtki i nie odlicza warstw ubrań, więc spokojnie zmieścisz tam dwa komplety skarpetek, które nie zmieściły ci się podręcznym. Oczywiście potem regulujesz plecak i wszystko ładnie się mieści. W czasie naszych podróży poznaliśmy ludzi podróżujących od wielu miesięcy z małym plecaczkiem i reklamówką po całym świecie - zadziwiające, jak niewiele potrzeba, żeby się spakować, resztę kupisz na miejscu.
Wypełniając rezerwację w tanich liniach lotniczych chodzi o to, by klient miał do wyboru jak najwięcej płatnych, z reguły zbędnych opcji.  Odkąd Ryanair wprowadził przydział numerowanych miejsc w samolotach, pasażerowie, którzy dokonywali osobnych rezerwacji muszą dopłacić za możliwość siedzenia obok siebie. Za dodatkową opłatą (patrz: TabelaOpłat) pasażerowie mogą dokonać rezerwacji konkretnych miejsc w samolocie. Jeżeli nie wykupimy jej podczas odprawy, system automatycznie przydzieli nam losowe siedzenie, przy czym osoby podróżujące na jednej rezerwacji w miarę dostępności otrzymują miejsca obok siebie (dzieci w wieku poniżej 16 lat zawsze mają wyznaczone siedzenie koło swoich rodziców/opiekunów na jednej rezerwacji).
Po kliknięciu przycisku „Wybierz miejsca”, pojawi się schemat samolotu, na którym będzie można zaznaczyć dostępne siedzenia. Do wyboru mamy Miejsca Premium w rzędach: 1-5, 32 i 33 (szybkie wyjście), 16 i 17 (dodatkowa przestrzeń na nogi). Miejsca Zwykłe – w rzędach 6-15 i 18-31. W przypadku rezerwacji Miejsca Premium w cenie usługi mamy też Pierwszeństwo Wejścia na Pokład. Wyboru konkretnego miejsca w samolocie można dokonać najpóźniej na 24 godziny przez wylotem.
Pasażerowie, którzy wykupili usługę wyboru miejsc, będą mieli zagwarantowaną możliwość wniesienia bagażu podręcznego na pokład. W przypadku pełnego obłożenia lotu, niektórzy z pozostałych podróżnych mogą zostać poproszeni o oddanie torby podręcznej do luku bagażowego (oczywiście bezpłatnie).
Kolejną płatną opcją do wyboru jest sms z potwierdzeniem rezerwacji. Jeśli dążymy do obniżenia kosztów biletu, tę ofertę również zignorujmy, bo przewoźnik zobowiązany jest wysłać nam emailem wszystkie informacje takie jak: data, godzina, numer lotu, restrykcje dotyczące bagażu, powiadomienie o ewentualnych zmianach, przypomnienie o konieczności odprawy online.
Aby latać tanio, rezygnujemy też z rezerwacji miejsca parkingowego iTransferu, jest zazwyczaj droższy od przejazdu lokalnym transportem publicznym. 
Informacje dla RODZIN Z DZIEĆMI
Ryanair wprowadził  „FamilyExtra”. W ramach pakietu rodzinnego przewoźnik oferuje dodatkowo 50% zniżki na bagaż rejestrowany, przydzielanie miejsc, pierwszeństwo wejścia na pokład i ubezpieczenie podróżne dla maksymalnie 2 dzieci poniżej 16 roku życia na osobę, jeśli towarzysząca im osoba dorosła zakupi dla siebie daną usługę w pełnej cenie w ramach tej samej rezerwacji. Jeśli z dziećmi podróżują 2 dorosłe osoby towarzyszące (w ramach jednej rezerwacji), wówczas zniżki rodzinne obejmują maksymalnie 4 dzieci, jednak by z nich skorzystać, obie osoby dorosłe muszą zakupić dla siebie daną usługę w pełnej cenie. Więcej szczegółów >>
W Ryanair można przewieźć bezpłatnie 2 sztuki akcesoriów dla każdego dziecka — jeden wózek oraz jeden z następujących przedmiotów: fotelik samochodowy, podstawkę podwyższającą lub łóżeczko turystyczne. Dwie sztuki sprzętu dziecięcego przewożonego nieodpłatnie można oznakować na lotnisku przy stanowisku odprawy bagażu (40 minut przed planowanym wylotem). Wózkiem dziecięcym można podjechać pod schody do samolotu, gdzie należy go zostawić i odebrać zaraz po wylądowaniu. 
Informacje dodatkowym SPRZĘCIE
Jeśli któryś z pasażerów zamierza przewozić większe przedmioty, takie jak sprzęt sportowy, instrument muzyczny lub dodatkowe akcesoria niemowlęce/dziecięce wykraczające poza bezpłatny limit 2 sztuk, należy skorzystać z kolejnej płatnej opcji, klikając „Dodaj”. Następnie zaznaczamy konkretnie dla każdego z podróżnych, jakie przedmioty zabierze ze sobą. Aktualne opłaty dostępne w cenniku. Wyżej wymieniony sprzęt objęty jest limitem wagowym. Akcesoria ważące powyżej 20 kg (w przypadku rowerów 30 kg) będą obciążone opłatą za nadbagaż według obowiązującej stawki. Rowery muszą być zapakowane w torbę ochronną lub pudełko.
Mniejsze instrumenty muzyczne (np. gitara, skrzypce itp.) można przewozić na siedzeniu w kabinie po uprzednim odpłatnym zarezerwowaniu dodatkowego miejsca w samolocie. Aby to zrobić, trzeba kupić kolejny bilet, a w polach przewidzianych na dane pasażera należy wprowadzić wyrazy „ITEM SEAT” jako nazwisko i wyraz „EXTRA” jako imię (nie można wówczas zarezerwować siedzeń w rzędach 1, 16 i 17). Podczas odprawy online podajemy dane z dokumentu pasażera przewożącego dany sprzęt. Na karcie pokładowej będzie widniał napis „EXTRA ITEM SEAT”. W podobny sposób można też wykupić dodatkowe miejsce dla własnego komfortu (z tytułu rezerwacji wolnego miejsca nie przysługuje jednak dodatkowy limit bagażu podręcznego). Tak kiedyś leciała z nami orkiestra, a na siedzeniach “siedziały” skrzypce.
Informacje dla OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Aby bezpłatnie zamówić pomoc specjalną na lotnisku (np. dla osób niepełnosprawnych), zaznaczamy odpowiednie pole. Brak wcześniejszej rezerwacji może spowodować niedostępność tej usługi. 

Jeśli nie potrzebujemy żadnych usług opcjonalnych, pomijamy wyżej wymienione płatne opcje i klikamy „KONTYNUUJ” w dolnej części strony.
Teraz  wyświetli się oferta wynajmu samochodu w horrendalnej cenie, więc pomijamy I to.
Następnie przewoźnik przedstawi nam jeszcze możliwość rezerwacji hoteli. W tym przypadku również rezygnujemy i klikamy na dole strony „KONTYNUUJ”, aby wreszcie przystąpić do zakupu biletu.
Jeśli nie klikaliśmy na dodatkowe opcje, ostateczna cena pozostaje taka sama jak w pierwszym etapie rezerwacji.

4. Dane kontaktowe i płatność za lot
Jeśli mamy już swój profil użytkownika, wpisujemy e-mail i hasło. Posiadanie konta ułatwi nam dostęp do rezerwacji i przyspieszy proces zakupu kolejnych biletów. Jeśli nie chcemy tworzyć profilu My Ryanair, możemy wybrać opcję „Kontynuuj bez rejestracji”
Uzupełniamy dane kontaktowe – adres e-mail i numer telefonu. Drogą mailową otrzymamy wszelkie szczegóły dotyczące naszej rezerwacji i ewentualnych zmian.

5. Płatności
Za bilet możemy płacić za pomocą karty debetowej, kredytowej lub PayPal. Transakcja kartą kredytową i PayPal zostanie obciążona prowizją w wysokości 2% całkowitej wartości biletu. Wybieramy z listy rodzaj karty (przy płatności kartą debetową, należy wybrać np. „MasterCard Debit”/„Visa Debit”), podajemy imię i nazwisko posiadacza widoczne na jej przodzie, numer, datę ważności oraz CVV (Card Verification Value), który jest 3-cyfrowym kodem widniejącym na pasku podpisu na odwrocie (ostatnie 3 cyfry). Zdarza się, że kupujemy loty w innej walucie niż PLN. Za pomocą karty MasterCard, po wpisaniu danych karty i wybraniu Polski jako kraju fakturowania, pod imieniem i nazwiskiem posiadacza pojawi się informacja o kwocie w złotówkach, jaką zostanie obciążona nasza karta płatnicza.
Jeśli nie chcemy, aby kwota transakcji została przeliczona na PLN według „gwarantowanego”, ale nieuczciwego kursu wymiany walut proponowanego przez linię Ryanair, klikamy link „informacje”. Gdy pojawią się szczegóły, wystarczy odznaczyć okienko na dole. Puste pole sprawi, że kwota zostanie pobrana w walucie obcej i nasz bank przeliczy ją według aktualnego kursu. Sprawdzaliśmy, zwykle kurs bankowy wychodzi taniej! Warto tak zrobić nawet, gdy mamy kartę w walucie Euro, ponieważ nam raz się tak przytrafiło, że kartę w Euro linia lotnicza potraktowała jako kartę z Polski i przeliczyła cenę biletu z Euro na PLN (pierwsza strata), następnie nasz bank, przeliczył to jeszcze raz ze złotówek na Euro (druga strata) i w efekcie ceny uległy podwójnemu przewalutowaniu, choć wydawało nam się logiczne, że skoro karta jest prowadzona w Euro, to linia pobierze Euro.
Kolejne obowiązkowe pole do uzupełnienia to adres posiadacza. Zaznaczając pole w dolnej części ekranu, poświadczamy znajomość warunków i klikamy „KUP TERAZ”. Następnie pojawi się okno z dalszymi instrukcjami, w którym potwierdzamy, że chcemy rozpocząć autoryzację płatności.
Gdyby w momencie dokonywania transakcji zdarzył się błąd systemu i sesja zostałaby zawieszona, należy poczekać kilka minut. W przypadku nieudanej rezerwacji, na ekranie wyświetli się komunikat, informujący o tym, że opłata nie została uiszczona. W razie jakichkolwiek wątpliwości, należy sprawdzić, czy otrzymaliśmy e-mail z potwierdzeniem (sprawdzic trzeba też spam). Gdy wszystko przebiegła pomyślnie, na podany wcześniej adres poczty elektronicznej  wysłany jest  numer rezerwacji. Jeżeli pieniądze na karcie nie zostały zablokowane, musisz sprawdzić limity transakcji internetowych ustawione na koncie bankowym, ewentualnie zmienić przeglądarkę i ponownie spróbować zarezerwować lot.

Jeśli chcemy sprawdzić status rezerwacji i dokupić ewentualne usługi dodatkowe (jak np. bagaż) dla poszczególnych pasażerów, należy zalogować się do My Ryanair (w lewym górnym rogu witryny) lub przejść do sekcji „Zarządzaj rezerwacją” na niebieskim pasku w górnej części witryny Ryanair.com i po kliknięciu w odpowiednią usługę na stronie wybrać jedną z opcji weryfikacji danych (wystarczy znać datę lotu, adres e-mail i lotniska wylotu/przylotu).

6. Odprawa online
Na adres e-mail otrzymamy przypomnienie o konieczności dokonania odprawy online. Jeśli zapomnimy odprawić się przez Internet, musimy słono zapłacic na lotnisku! – kosztodprawy na lotnisku może przewyższyć cenę biletu (podobnie jest w przypadku nadbagażu).
Na wszystkich lotach Ryanair obowiązują miejsca numerowane. Pasażerom, którzy korzystają z płatnej usługi wyboru miejsca w samolocie, przewoźnik oferuje możliwość wcześniejszej odprawy internetowej (od 30 dni do 2 godzin przed planowanym wylotem). Ci, którzy decydują się na automatyczny przydział losowych miejsc, mogą dokonać odprawy online i wydruku karty pokładowej od 7 dni do 2 godzin przed planowanym odlotem. Jeżeli wykupimy przed wyjazdem miejsce numerowane na lot powrotny, jego odprawa będzie możliwa od 30 dni przed jego terminem.
Aby wyświetlić rezerwację i dokonać odprawy internetowej, należy wypełnić jeden z trzech formularzy. Najpierw zaznaczamy wybraną opcję, po czym odpowiadamy na pytania zabezpieczające. Po uzupełnieniu danych klikamy „ODPRAWA ONLINE” następnie wyświetli się lista pasażerów dla danej rezerwacji. W przypadku lotów do krajów strefy Schengen, odprawa online jest prosta, nie trzeba podawać żadnych danych – wystarczy wyświetlić rezerwację, potwierdzić znajomość warunków, poprawność danych oraz samą chęć odprawy i wydrukować kartę pokładową. W przypadku pozostałych lotów,  będzie nam potrzebny ten sam dokument tożsamości, który zamierzamy wykorzystać podczas podróży, a więc dowód osobisty lub paszport. Zaznaczamy okienko obok nazwiska pasażera, którego zamierzamy odprawić. W przypadku lotów poza strefę Schengen, w tym momencie rozwinie się formularz szczegółowy, który należy wypełnić wszystkimi wymaganymi danymi z dokumentu. Po sprawdzeniu poprawności danych, klikamy pole „ODPRAWA”. Dzieci w wieku poniżej 14 lat muszą podróżować w towarzystwie pasażera w wieku powyżej 16 lat i osoba ta musi w ich imieniu dokonać odprawy przez Internet. Pasażerowie podróżujący z niemowlęciem muszą wydrukować dla niego kartę pokładową i okazać przy bramce wejścia do samolotu.


Jeśli nie chcemy skorzystać z możliwości wyboru miejsca, zaznaczamy opcję „Bezpłatne, losowo przydzielone miejsca”, wybieramy pola obok aktualnie odprawianych pasażerów i klikamy „ODPRAWA TERAZ”.  Jeżeli podróżujemy z dzieckiem w wieku poniżej 16 lat, w razie braku dostępności sąsiadujących miejsc, na naszej karcie pokładowej może pojawić się informacja o tym, że numer siedzenia zostanie wyznaczony dopiero na lotnisku (oczywiście bezpłatnie).
W dolnej części strony klikamy „KONTYNUUJ”. W przypadku zaznaczenia opcji zakupu wybranego miejsca, należy wypełnić dane do płatności za tę usługę. Po ostatecznym potwierdzeniu za pomocą przycisku „ODPRAWA”, czekamy kilkanaście – kilkadziesiąt sekund, aż na ekranie wyświetli się karta pokładowa. Klikamy pole „DRUKUJ” i dla każdego z pasażerów drukujemy kartę pokładową formatu A4 (czarno-biało lub w kolorze – bez różnicy). Ważne, by kod na karcie pokładowej był wyraźnie wydrukowany.

Gdy nie zdążymy na odlot samolotu, opłata za zarezerwowanie następnego najbliższego rejsu na danej trasie wynosi 522 zł „Missed Departure Fee” w cenniku Ryanair  przetłumaczone jako „Opłata za niestawienie się na lot”. Usługa zmiany rezerwacji dostępna jest tylko na lotnisku, do 40 minut przed pierwotnie zarezerwowanym odlotem i do godziny po odlocie.
Na karcie pokładowej znajduje się informacja o tym, do którego wejścia samolotu powinniśmy się skierować (z przodu czy z tyłu). By usprawnić wejście na pokład, należy skorzystać z wyznaczonych drzwi, by nie przepychać się przez cały samolot do swojego rzędu. Zajmujemy przydzielone nam miejsce, którego numer wydrukowany jest na karcie pokładowej. Bagaż podręczny wkładamy do luku nad głową lub pod siedzeniem przed sobą.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Pacynkowe Podróże , Blogger