października 23, 2014

Dojechałem na lotnisko i co dalej? Poradnik

Przed lotem MUSISZ zapoznać się ze szczegółami (numer terminalu, godziny odprawy, numer rejsu) i wymaganiami dotyczącymi bagażu, które są inne dla każdej linii lotniczej! Najlepiej zważyć swój bagaż przed podróżą, żeby uniknąć niemiłych sytuacji na lotnisku

Jeśli podróżujemy z bagażem rejestrowanym, idziemy na lotnisku do odprawy biletowo-bagażowej (check-in), która rozpoczyna się 2 godziny przed planowanym terminem odlotu. Warto sprawdzić ilość wylotów innych linii lotniczych, również czarterowych, ponieważ może się okazać, że ugrzęźniemy w długiej kolejce. Tak bywa w sezonie, podczas świąt i czasami w weekendy. Niektórzy pasażerowie potrafią skutecznie zablokować kolejkę, kłócą się z obsługą, przepakowują itp. W hali odlotów sprawdzamy numer punktu odprawy na tablicy informacyjnej. Przy jednym ze stanowisk linii, oznaczonym nazwą miasta, nadajemy bagaż. Tam też dajemy do oklejenia wózek dla dziecka, możemy jednak dalej go używać aż do momentu wejścia na pokład.

W tanich liniach pasażerowie, którzy zgubili lub zapomnieli karty pokładowej muszą zapłacić za wydanie zastępczej karty na lotnisku. Usługa ta, podobnie jak nadanie bagażu rejestrowanego, jest dostępna do 40 minut przed planowanym odlotem.
Oczekując na swój lot, zawsze pilnujmy naszego bagażu, w przeciwnym razie zostaniemy potraktowani, jak terroryści. Walizka, przy której nie ma pasażerów może wywołać niepotrzebne zamieszanie.
Jeżeli odprawiliśmy się online, wydrukowaliśmy kartę pokładową i nie przewozimy bagażu rejestrowanego, wystarczy być na lotnisku na około godzinę przed planowaną godziną lotu. Udajemy się do kontroli bezpieczeństwa, by przejść do strefy zastrzeżonej. Dzieci powinny posiadać własny paszport lub dowód osobisty. Trzeba też dokładnie sprawdzić, datę ważności naszych dokumentów, bo może się okazać, że nie polecimy. W przypadku wielu państw nasz dokument musi być ważny jeszcze przez 6 miesięcy od daty wylotu. Jeśli kończy się nam ważność paszportu lub dowodu, wyróbmy nowy. Zdecydowanie zalecamy też posiadanie kopii naszego dokumentu, przyda się, jeśli ktoś nas okradnie lub dokument zgubimy.

Nie polecamy latania na „fałszywkach”, choć słyszeliśmy o ludziach, którym takie kolorowe i laminowane ksero dowodu przeszło przez odprawę w Hiszpanii. Dane w dokumencie muszą być zgodne z informacjami zawartymi w karcie pokładowej. Dla usprawnienia całego procesu, od razu wyjmujemy z bagażu plastikową torbę z płynami, większe przedmioty elektroniczne (laptop, aparat fotograficzny) i zdejmujemy z siebie okrycie wierzchnie. Do pudełka na taśmie wkładamy też części garderoby zawierające metal (pasek od spodni, zegarek, niekiedy również buty), wyjmujemy z kieszeni monety, klucze, telefon komórkowy itp. Od razu też powiedzmy, jeśli mamy w podręcznym jedzenie dla dzieci. Często byłam proszona o wypicie łyka mleka lub wody dla dziecka. To normalna praktyka, więc proszę się nie dziwić, jak rodzic zostanie o to poproszony. Duże zainteresowanie wzbudzą też puszki z mlekiem dla niemowląt i jeśli jest ono fabrycznie zamknięte, nie powinno być problemu, warto również w tym wypadku od razu powiedzieć, czym jest biały proszek ;)

Po przejściu bramki magnetycznej, prześwietleniu bagażu kabinowego i sprawdzeniu go przez pracownika służby ochrony, kierujemy się do odpowiedniego wyjścia do samolotu (gate), którego numer odszukamy na ekranie z listą odlotów w strefie tranzytowej.

Na tablicy systemu informacji lotniskowej podawane są też informacje dotyczące godziny wejścia na pokład (boarding) i przewidywanych opóźnień. Co najmniej 30 minut przed planowanym odlotem oczekujemy z dokumentami w dłoni pod bramką wyjściową oznaczoną naszym numerem lotu. Bagaż podręczny musi się zmieścić w skrzynce wzorcowej linii lotniczej. To ważne! Wielokrotnie byliśmy świadkami dopłacania niebotycznych sum przez pasażerów “na ostatnią chwilę”.

Czasem po prostu wystarczy coś na siebie założyć. Za każdym razem, gdy lecieliśmy, zawsze znalazła się osoba, której bagaż podręczny nie spełniał wymogów linii. Z plecakami raczej nie ma problemów, ale najgorzej jest ze sztywnymi walizkami, którym wystają plastykowe nóżki. Obsługa jest bezlitosna i nie da się jej ubłagać – nie płacisz, nie lecisz... Należy zachować kartę pokładową na potrzeby kontroli przez załogę przy drzwiach samolotu. Bramka zostanie zamknięta na ok. 20 minut przed planowaną godziną odlotu. Pasażerowie, którzy zbyt późno się stawią, nie będą wpuszczeni.
Bagaż podręczny wkładamy do luku nad głową lub pod siedzeniem przed sobą.