piątek, 17 października 2014

Rezerwacja biletów w Wizz Air

1. Rejestracja lub logowanie:
Warto się zarejestrować się na wizzair.com, ponieważ wówczas nasze dane będą uzupełniane automatycznie podczas rezerwacji kolejnych biletów, będziemy też mogli zapłacić przelewem i zarządzać rezerwacją. System nie uznaje polskich znaków w miejscu, gdzie wpisujemy imię i nazwisko, dlatego nazwisko Żabiński musimy zapisać jako Zabinski.
Podany przez nas adres e-mail będzie w przyszłości identyfikatorem użytkownika myWIZZ. Aby zakończyć rejestrację, klikamy „KONTYNUUJ” i jesteśmy zalogowani. Nasze dane możemy w przyszłości edytować po zalogowaniu, wybierając na stronie głównej „Profil” > „Edytuj dane”.
Gdy już posiadamy konto na stronie Wizz Air, logujemy się za pomocą identyfikatora, będącego adresem e-mail i wybranego hasła.
2. Wybór trasy i daty:
W okienku do rezerwacji najpierw z rozwijanych list wybieramy miejsce odlotu i przylotu. Po kliknięciu „SZUKAJ”, przejdziemy do kolejnego etapu rezerwacji, gdzie zaznaczamy daty lotów w kalendarzu, decydując czy interesuje nas lot powrotny (w obie strony) czy podróż w jedną stronę i wybieramy liczbę pasażerów.
3 Wybór konkretnego lotu, waluty i sposobu płatności:
W kolejnym etapie możemy porównywać ceny i godziny lotów w poszczególnych dniach, klikając wstecz lub w przód. Jeżeli w wybranych przez nas uprzednio terminach nie ma żadnych połączeń, daty te nie zostaną wyświetlone. Aby zobaczyć rzeczywisty koszt, jaki poniesiemy, w granatowym oknie z prawej strony wybieramy z rozwijanej listy preferowaną walutę, w jakiej chcemy dokonać przelewu (będziemy jeszcze mogli ją zmienić w ostatnim etapie rezerwacji).
Posiadacze członkostwa w klubie Wizzair mogą zapłacić za bilet za pomocą punktów zgromadzonych na koncie (wówczas podczas płatności należy wybrać metodę płatności „Konto WIZZ”).
Możemy porównywać ceny lotów w poszczególnych tygodniach, klikając „Pokaż poprzednie dni”/”Pokaż kolejne dni”. Wybieramy dzień lotu, na który się zdecydowaliśmy, zaznaczając dany wiersz (zostanie on wówczas podświetlony na różowo) – z lewej strony wylot, z prawej powrót. Wówczas pojawi się propozycja wykupienia członkostwa w Wizz Club na okres 1 roku. Funkcja ta umożliwia właścicielowi konta, do którego jest przypisana i jego towarzyszom podróży (jeśli ich dane znajdują się na jednej rezerwacji wraz z właścicielem konta) zakup biletów w gwarantowanych niższych cenach. Warto rozważyć taką opcję, jeśli nie lecimy sami i mamy zamiar lecieć jeszcze gdzieś tą linią w ciągu roku od zakupu.
Wówczas w granatowym oknie z prawej strony wyświetlone zostaną szczegóły wybranego lotu i podsumowanie ceny. W dolnej części strony znajdują się warunki taryfowe. Zaznaczamy pole „Akceptuję Zasady poufności i Ogólne warunki przewozu”. Aby przejść do następnego etapu, klikamy „KONTYNUUJ”.
4. Dane pasażerów i bagaż:
Jeśli zapomnieliśmy się zalogować lub nie utworzyliśmy jeszcze konta użytkownika na stronie, możemy tego dokonać na tym etapie rezerwacji, uzupełniając formularz rejestracji (patrz: punkt 1).
Następnie uzupełniamy dane dotyczące podróżnych i podejmujemy decyzję o ewentualnym dokupieniu dużego bagażu podręcznego lub bagażu rejestrowanego. Jeżeli osoba, z której konta użytkownika dokonywana jest rezerwacja wykupuje jeden z biletów dla siebie, zaznacza pole „Podróżuję” i wówczas zostaną tu skopiowane dane podane podczas rejestracji. Poniżej uzupełniamy dane pozostałych pasażerów, decydując dla każdej osoby o sposobie odprawy i potrzebnym bagażu. Aby zmniejszyć koszty, wybieramy odprawę przez Internet, brak bagażu rejestrowanego i bezpłatny mały bagaż podręczny.
Pasażerowie mogą przewozić bezpłatnie jedną sztukę bagażu podręcznego, jednak w przypadku węgierskiej linii lotniczej, darmowy bagaż jest mniejszy niż w Ryanair – nie może on przekraczać wymiarów 42x32x25 cm (mały bagaż podręczny) i musi się mieścić pod siedzeniem przed pasażerem, ale nie musi spełniać żadnych limitów wagowych. Jeżeli bagaż podręczny przekracza wymiary małego bagażu podręcznego, ale nie jest większy niż 56 x 45 x 25 cm (duży bagaż podręczny), można wnieść go na pokład samolotu po uiszczeniu dodatkowej opłaty (na lotnisku zawsze dopłacimy więcej). Bagaż ten również nie ma ograniczeń wagowych, ale musi się mieścić w schowku nad siedzeniami pasażerów, gdzie pasażer musi być w stanie umieścić go samodzielnie.
Pamiętajmy też, że zarówno zawartość bagażu kabinowego jak i rejestrowego podlega ograniczeniom, np. Zakazany jest przewóz płynów powyżej 100 ml. Dodatkowo możemy wnosić bez dodatkowych opłat następujące przedmioty: płaszcz lub koc, telefon komórkowy, materiały do czytania podczas lotu, parę kul w przypadku osób niepełnosprawnych ruchowo, a dla dzieci w wieku poniżej 2 lat – żywność, składany wózek dziecięcy albo małe łóżeczko.
Jeżeli wystarczy nam tylko mały bagaż podręczny, wybieramy taką opcję, natomiast w polu „Bagaż” wybieramy wybieramy z listy „Brak – bezpłatnie”. Jeśli zdecydujemy się na zakup bagażu rejestrowanego, musimy zaznaczyć ile sztuk bagażu zamierzamy odprawić. Zwróćmy uwagę, że bagaż rejestrowany w Wizz Air może ważyć maksymalnie 32 kg – więcej niż w przypadku większości linii lotniczych! Czasem bardziej opłaca się nadać jeden bagaż rejestrowany na 2 osoby, niż płacić dwukrotnie z duży podręczny, warto przemyśleć, jakie są nasze potrzeby i co się bardziej opłaca.
Każdy pasażer może przewieźć do 6 sztuk bagażu rejestrowanego – za pierwsze trzy sztuki bagażu rejestrowanego można zapłacić online, lecz za kolejne dopiero na lotnisku. Przy dokonywaniu opłaty za dodatkowe sztuki bagażu na lotnisku, należna opłata za bagaż jest wyższa.
Jeśli nasza rezerwacja obejmuje pasażera, który wymaga specjalnej pomocy, pod jego imieniem i nazwiskiem zaznaczamy okienko „Ograniczona mobilność”. Na koniec klikamy „KONTYNUUJ”.
5. Usługi opcjonalne
Podobnie jak w przypadku linii Ryanair, jeśli dążymy do minimalizacji kosztów biletu, NIE wykupujemy żadnych dodatkowo płatnych opcji.
WIZZ XXLong – miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi
Usługa ta pozwoli nam zarezerwować miejsca w samolocie w rzędzie przy wyjściach awaryjnych, które są bardziej komfortowe, ze względu na większą przestrzeń z przodu. Trzeba jednak pamiętać, że z usługi tej mogą korzystać jedynie pasażerowie, którzy mają ukończone 18 lat, posiadają podstawową znajomość języka angielskiego, są pełnosprawne i będą w stanie otworzyć wyjście awaryjne nad skrzydłem w razie wypadku. Zgodnie z zasadami na stronie Wizz Air, ze względów bezpieczeństwa, pasażerowie otyli, wymagający pomocy, podróżujący z niemowlętami (poniżej 2 roku życia), jak również kobiety w ciąży NIE mogą siedzieć w rzędach przy wyjściach awaryjnych. Jeśli okaże się, że nie spełniamy kryteriów, zostaniemy przesadzeni (a opłata za usługę jest bezzwrotna).
WIZZ Reserved seat – Zarezerwowane miejsce
Zaznaczenie tej opcji pozwoli nam na wybór jednego z dostępnych miejsc w 2 pierwszych rzędach samolotu.
WIZZ Xpress Priorytet wejścia na pokład
Zakup tej usługi gwarantuje wejście do samolotu w pierwszej grupie pasażerów. Otrzymamy specjalną naklejkę na kartę pokładową. Pamiętajmy, że w przypadku niektórych portów lotniczych, do samolotu zawiezie nas autobus, a wówczas można będzie priorytetowo zająć miejsce jedynie w autobusie… Wizz Air radzi: „Aby jak najszybciej wysiąść z autobusu, należy przejść do przedniej części pojazdu, ponieważ tylko przednie drzwi będą otwarte. Nie możemy jednak zagwarantować pierwszeństwa przy wysiadaniu z autobusu.” Z reguły, choć nie zawsze zaraz po osbach z wykupionym wizz xpress wchołane są rodziny z niemowlętami.
WIZZ Flex
Zaznaczenie tej opcji pozwoli nam na późniejsze bezpłatne dokonanie dowolnej liczby zmian terminu, godziny i trasy lotu przez Internet (do 3 godzin przed planową godziną wylotu), jednak w usłudze tej nie jest dostępna zmiana nazwiska. Po wykupieniu WIZZ Flex, nie będzie pobierana opłata standardowa za modyfikacje dokonywane przez stronę wizzair.com lub Telecentrum. Będzie trzeba natomiast pokryć ewentualną różnicę w cenie za przewóz, a pamiętajmy, że bilety lotnicze szybko drożeją i może się okazać, że taniej wykupić nowy lot u konkurencji.
Ubezpieczenie podróżne Warto porównać ceny innych ubezpieczycieli, prawdopodobnie będą bardziej korzystne. My zawsze klikamy: „Nie, dziękuję”.
Transport na lotnisko/z lotniska
Możemy zarezerwować transport minibusem, autokarem lub pociągiem pomiędzy centrum miasta, a lotniskiem (i z powrotem), a w niektórych krajach nawet do hotelu lub miejsca zamieszkania. Rozkład przejazdów i wszystkie niezbędne informacje na temat tej usługi znajdziemy w e-mailu potwierdzającym lot. Otrzymamy też w nim odsyłacz do strony internetowej firmy przewozowej, gdzie należy podać adres docelowy lub adres odbioru pasażera (w przypadku transportu powrotnego na lotnisko) – dopiero wówczas rezerwacja transportu zostaje potwierdzona. Busy oznaczone są logiem Wizz Air. Przystanki możemy obejrzeć na mapie na stronie Wizz Air.
Gwarancja przylotu na czas
Po wykupieniu tej opcji otrzymamy kredyt w wysokości 100 euro (na pasażera), jeśli lot będzie opóźniony o co najmniej 1 godzinę – niezależnie od przyczyny opóźnienia. Zabezpieczenie nie dotyczy sytuacji, w której klienci zostali powiadomieni o opóźnieniu przynajmniej 48 godzin wcześniej. Opóźnienie jest obliczane na podstawie godziny przylotu (tzn. godziny lądowania) samolotu. Kredyt zostanie automatycznie zapisany na konto WIZZ zarejestrowanego klienta w ciągu 7 dni od opóźnionego lotu i jest ważny przez rok od jego otrzymania.
Niestety, może on zostać wykorzystany jedynie na zakup lotów Wizz Air i dowolnych dodatkowych produktów.
Potwierdzenie rezerwacji w SMS
Po wykupieniu tej opcji otrzymamy dane dotyczące naszego lotu na numer telefonu komórkowego podanego w danych kontaktowych. Wszystkie informacje dotyczące dat, godzin, numeru lotu itd., a także ewentualnych zmian, otrzymamy tak czy inaczej BEZPŁATNIE na maila.
6. Dane kontaktowe:
Na tym etapie możemy sprawdzić i edytować dane kontaktowe przypisane do konta myWIZZ, z którego dokonujemy rezerwacji.
7. Płatność za lot:
Jest to ostatni etap rezerwacji, gdzie wybieramy sposób zapłaty za bilet. Do wyboru mamy kartę kredytową (tak naprawdę przy wybraniu tej opcji również bez problemu dokonamy płatności zwykłą kartą debetową), przelew bankowy oraz płatność punktami z konta Wizz lub kuponem Wizz.
W przypadku płatności kartą (należy podać rodzaj karty, jej numer, nazwisko posiadacza i datę końca ważności podaną na karcie (EXPIRES:) oraz numer CVV (trzycyfrowy kod wydrukowany na pasku podpisu na odwrocie karty).
Jeżeli kupujemy lot z innego kraju niż Polska i cena biletu podana jest w obcej walucie, możemy dokonać przewalutowania, co umożliwi nam wykonać transakcję w złotówkach lub innej walucie wybranej z rozwijanej listy w dolnej części ekranu. Otrzymamy ostateczną kwotę, która zostanie pobrana z karty. Finalizujemy płatność i czekamy aż pojawi się ekran z numerem potwierdzenia.
Jeśli wybieramy płatność przelewem bankowym, na tym etapie klikamy pole „Przelew bankowy” aby dokonać wstępnej rezerwacji, po czym będziemy musieli dokonać płatności na numer konta Wizz Air, logując się na stronie swojego banku lub wpłacić na poczcie. Przelew bankowy należy zainicjować w ciągu 24 godzin po dokonaniu rezerwacji. Płatność przelewem bankowym możliwa jest nie później niż 14 dni przed datą odlotu i tylko jeżeli pasażer ma na koncie mniej niż trzy płatności oczekujące na realizację. W tym przypadku wybieramy z listy lokalizację konta, na które chcemy dokonać przelewu (kraj, do którego chcemy wysłać pieniądze). W przypadku płatności z polskiego konta w złotówkach, będzie to Polska. Na koniec klikamy „DOKONAJ PŁATNOŚCI”.
Następnie na ekranie wyświetli się numer potwierdzenia oraz status rezerwacji: „Utrzymaj” ponieważ zarezerwowaliśmy lot, ale jeszcze nie dokonaliśmy płatności.
Otrzymamy też szczegółowe informacje o przelewie bankowym, a więc numer konta, na jakie możemy przelać należną kwotę, nazwa posiadacza konta oraz wskazówki, co należy wpisać w tytule przelewu. Postępujemy zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi pod danymi do przelewu. Te same informacje otrzymamy też na adres e-mail podany podczas rejestracji (jeśli nie – sprawdźmy w skrzynce SPAM). 
Po dokonaniu przelewu możemy zalogować się na stronie Wizz Air i kliknąć „Rezerwacje”, aby zobaczyć listę wszystkich naszych planowanych lotów, a także historię tych, które już odbyliśmy w przeszłości. Klikając w poszczególne rezerwacje, możemy sprawdzić jej status (np. upewnić się, czy rezerwacja opłacona przelewem została już potwierdzona przez Wizz Air). Jeśli nie minęło jeszcze 5 dni od momentu rezerwacji, nie ma się co denerwować. Po zaksięgowaniu przelanej kwoty otrzymamy e-mail z informacją o zmianie statusu na stronie na POTWIERDZONA.

8. Odprawa
Odprawa przez Internet jest bezpłatna i jeśli zdecydujemy się na tę opcję, będziemy musieli odprawić się online na wizzair.com w terminie od 30 dni do 3 godzin przed lotem (dla każdego odcinka lotu i dla każdego pasażera osobno) oraz wydrukować swoją kartę pokładową i przedstawić ją przy wyjściu do samolotu wraz z dokumentami podróży (paszportem lub dowodem osobistym). Odprawa na lotnisku podlega opłacie od pasażera za lot. Za odprawę na lotnisku można zapłacić w trakcie dokonywania rezerwacji lub w późniejszym terminie, korzystając z opcji „dodaj usługę" lub za pośrednictwem centrum obsługi telefonicznej. Odprawa na lotnisku wykupiona na lotnisku podlega wyższej opłacie. Jeśli odprawa online nie jest jeszcze dostępna dla danego lotniska wylotu, odprawa na lotnisku będzie bezpłatna do czasu udostępnienia tej usługi.




1 komentarz :

  1. Dzięki Agnieszko:) Przyda się ta wiedza myślę że nie raz.....

    OdpowiedzUsuń